Het ABC van het beroepsgeheim bij besnijdenis Uitgever: GS-VGV Genre: Gids Doelgroep: Professionals die contact hebben met kinderen of gezinnen die getroffen zijn door VGV: De medische sector De kinderopvang- en onderwijssector De psychosociale sector De opvangsector voor asielzoekers…
Onze posters “Prevalentie van genitale verminking bij vrouwen in de wereld” zijn beschikbaar in 2 talen. Poster Prevalentie in het frans Poster Prevalentie in het nederlands
La Plateforme web UE FGM (United to End Female Genital Mutilation) est un site web comprenant des informations sur les mutilations génitales féminines / excision.
Vrouwelijke genitale verminking (VGV) is een vorm van gendergerelateerd geweld. Onderliggende genderrollen en -verwachtingen liggen aan de basis van de redenen waarom VGV uitgevoerd wordt. Rond de problematiek van VGV worden erg hardnekkige, foutieve denkbeelden opgehangen. Zo worden vaak de subsaharaanse…
Een nieuwe versie van de wereldkaart “Prevalentie van VGV in de wereld” is beschikbaar! GAMS België paste de tool aan nadat UNICEF in februari 2016 nieuwe schattingen omtrent VGV publiceerde. Dankzij deze cijfers kon GAMS België de gegevens toevoegen van…
Omschrijving Materiaal Geïllustreerd boek, 38 pagina’s Nawoord van de auteur met uitleg over het onderwerp Referentie DIALLO, Khadidiatou (2015), Mijn lot ligt in de handen van mijn vader, met de steun van Federaal Impulsfonds Migrantenbeleid, Provincie Antwerpen en Zonta Club…
Bij dit educatief spel gaan jongeren zelf op zoek naar antwoorden op allerhande vragen omtrent VGV. Daarnaast worden ook andere vormen van geweld en discriminatie aangekaart. De jongeren worden aangezet om kritisch stil te staan bij deze aspecten, die aanwezig zijn in het dagelijks leven.
Stellingenspel aan de hand van de film Desert Flower (Sherry Hormann) Omschrijving Recent onderzoek toont aan dat VGV ook in België heel wat families raakt: naar schatting zouden 13.112 vrouwen de praktijk hebben ondergaan en zouden nog eens 4.084 meisjes…
Deze tool richt zich tot personen die leren lezen en schrijven en/of personen die Nederlands leren in klas- of groepsverband. Veel personen uit betrokken gemeenschappen doen op een bepaald moment beroep op dergelijke vormingen (inburgering, OKAN, alfabetisering), die een gepast kader vormen om het thema aan te kaarten. Meer nog, het is een kans om personen die anders misschien moeilijker toegang hebben tot bepaalde informatie, toch in te lichten.